minden-nemzedeknek-megvan-a-maga-izvilaga

Minden nemzedéknek megvan a maga… ízvilága

Az éttermek kínálatát ma négy nagyon eltérő nemzedék alakítja. Más-más körülmények közt nőttek fel, és egy olyan világban találkoztak, amelyben a legkülönfélébb kulináris hagyományokhoz van hozzáférésük. Ki szereti a superfoodokat? Ki őrül meg a nassolnivalókért? Nézd meg, hogyan vonzhatod be a különböző korcsoportokba tartozó vendégeket, és mit tegyél, hogy visszajárjanak. 

Baby boomers, vagyis a legjobban azt szeretem, amit ismerek 

A boomerek összeállításunk legidősebb nemzedéke. 1946-1964 közt születtek. A háború utáni időszakban nőttek fel, korlátozott hozzáféréssel a változatos termékekhez. Nagyra értékelik a családdal közösen elköltött étkezéseket. A Big Village portál szerint ők adják a legnagyobb borravalót. 

A Fairway cég brit vizsgálatai szerint a boomerek a legszívesebben ebédelni járnak étterembe. Nem használják aktívan a közösségi médiát, ezért a látogatás során szerzett személyes élményeiknek nagyobb jelentősége van. Segítenek a kuponok és az akciók is. 

Hagyományos receptek 

A baby boomer számára a hagyomány az eredetiség és a minőség szinonimája a konyhában. A legszívesebben olyan éttermet választanak, amely bevált és klasszikus receptek szerint készült ételeket szolgál fel. Ezeket a gyermekkori emlékek felidézéséért értékelik. Jól érzik magukat a csárdákban vagy főzelékfalókban, ahol az étlapon nem lepi meg őket semmilyen, a tipikustól eltérő összetevő vagy innovatív ízkombináció. 

Helyi termékek 

A boomereket a regionális konyha és a helyi termékek hozzák lázba. Mint a hagyományos lengyel Bez Gwiazdek étterem, ahol az olyan klasszikusok uralkodnak, mint a káposztaleves vagy más lengyel finomságok – az étlap havonta változik, hogy rendszeresen újabb és újabb régiók lengyel konyhájában merüljünk el. Az arizonai Chompie’s étterem a sült bagelre épít, amelyekből tonhalas, sült csirkés vagy marhahúsos szendvicseket készít. Ez egy bevált kínálat, mert a hely 1979 óta árul bageleket Phoenix környékén. A legidősebb vendégek rendszeresen visszajárnak. 

Közös étkezés 

A baby boomerek az olyan éttermeket is értékelik, amelyeknek a belső tere kedvez az asztal melletti hosszú beszélgetéseknek. Pozitívan értékelik a megfontolt tempójú kiszolgálást. Határozottan jobban kedvelik a történelmi jellegű, lakályos belső teret a modern minimalizmusnál. Emellett a legmagasabb szintű kiszolgálást várják el. Vincent Guerithault, az amerikai Vincent on Camelback vezetője, szabadtéri piaccal is gazdagítja szombatonként a vendégei élményét. A vásárlást egy-egy pohár pezsgő, friss pékáru és helyi finomságok kísérik. Az amerikai Cracker Barrel lánc belső kialakításával hódította meg a boomereket: tornácos bejárattal, hintaszékekkel és helyi emléktárgyakkal. 

A X-generáció, vagyis az új iránti kíváncsiság 

Az 1965 és 1980 közt született nemzedék az analóg és a digitális kor fordulóján nevelkedett. Tisztelik a hagyományokat, de ez nem zavarja őket abban, hogy szívesen és bátran kipróbálják az újdonságokat. 

Szeretik a kényelmet és nagymértékben támaszkodnak szóbeli ajánlásokra. Nem kerülik el nagy ívben a kávézóláncokat. Aktívan használják a Facebookot, de ritkán osztanak meg ott bejegyzéseket vagy információt a tevékenységükről. Az éttermek és kávézók ugyanakkor használhatnak célzott reklámokat és tartalmakat, hogy eljussanak hozzájuk. 

Nyitottság a világra 

Ez az első nemzedék, amely előtt megnyílt a világ. Ők az etnikai konyhák népszerűségének úttörői. Az „ikszek” olyan helyeket keresnek, amelyek autentikus élményt kínálnak, mint pl. a varsóiak által imádott Rusiko étterem. Tulajdonosa és konyhafőnöke, Davit Turkestanishvili hagyományos grúz badridzsánit, pchalit és hacsapurit szolgál fel. Buenos Airesben nagyon népszerű a Corte Comedor étterem, amely a kínálat átláthatóságára esküszik. Itt a húsnak identitása és története van. Az étteremtulajdonosok közvetlenül a termelőtől vásárolják azt, és minden információjuk megvan róla: a tenyésztés, az állatok takarmányozási rendszere és tartási körülményei. A vendégek különösen megkedveltek egy kivételes kolbász-triót: jalapeño paprikával, zöld curry pasztával és mirasol chili-vel. 

Egészségügyi és ökológiai tudatosság 

Ez az a nemzedék, amely elsőként fordított figyelmet az egészséges táplálkozásra. Az ő kedvükért dönt egyre több hely az alkoholmentes italok bevezetéséről. A mocktailok népszerűségének fokáról tanúskodik a londoni Club Soda sikere. Itt közel 400 különféle 0%-os italt lehet megkóstolni. Az „ikszek” szeretik az organikus, nem feldolgozott és fenntartható termelésből származó termékeket. Ezzel vonzza az „ikszeket” a kaliforniai Rustik Fork étterem Riverside-ban: nyitott konyhával, helyi kézműves sört kínáló bárral és rusztikus kialakítású étkezőhelyiséggel. 

Kultúra és közösség 

Az X generáció képviselői számára az étel csupán egy ürügy a társasági együttlétre. A hely belső tere és légköre ugyanolyan fontos a számukra, mint az étlap. Az olyan helyeket értékelik, amelyek többet nyújtanak egy étkezésnél, pl. tematikus esteket vagy műhelyeket. Szívesen nyúlnak az alkoholmentes italokhoz, de értékelik a borkínálatot is, mint például az ausztráliai BridgeWater Inn étteremben. 

Jó megítélésnek örvend a Ming Pavilion étterem is Hongkongban, amelyet a nemzedékről nemzedékre átörökített receptekért dicsérnek. 

Millennials, vagyis „etikus-e ez?” 

A millennials, vagy más néven az Y-generáció, teljesen új dinamikát hoz a gasztronómiába. Az 1981 és 1996 közt születettek számára az evés a világ felfedezésének egy módja, de egyben személyes értékeik kifejezése és a közösségben való aktív részvétel módja is. 

A brit Fairway megállapította, hogy a millennials csoportba tartozók rendszeresen étkeznek otthonukon kívül, és szeretnek új helyeket tesztelni. Intenzíven használják az Instagramot és gyakran keresnek a Google-on éttermeket közvetlen környezetükben. 

Ez a korcsoport gyakrabban eszik házon kívül partnerével és gyermekeivel. Odafigyelnek az egészségesebb étrendre, úgyhogy ilyen tételekkel az étlapon felkelthető az érdeklődésük. Szeretnek látogatás előtt fellépni az étterem weboldalára, úgyhogy gondoskodj egy intuitív interfészről. Lelkes Facebook-felhasználók, úgyhogy számíts rá, hogy olvassák a véleményeket, és maguk is írnak ilyeneket. 

Kulináris élmény 

Az Y-generáció eredeti és egyedi gasztronómiai élményeket keres. Meg akarják ezeket osztani a közösségi médiában. A millennials szívét és gyomrát az olyan éttermek hódítják meg, amelyek ízélményt kínálnak és történetet mesélnek. Egy speciálisan rájuk szabott kínálatot dolgozott ki a Different étterem. Az ételeket sötétben szolgálják fel, a vendégeket pedig vak pincérek szolgálják ki. 

Etika és tudatosság 

Fontos az etikai szempont is, amely a millennials számára a fogyasztói döntések alapja. Előnyben részesítik a fair trade ültetvényekről származó kávét kínáló kávézókat. Szívesen választják a vegetáriánus vagy vegán opciókat, vagy a környezeti hatás minimalizálására gondolva készített ételeket. 

Modern technológiák 

A millennials mindenek előtt egy digitális nemzedék. A modern technológiák egyszerűen a mindennapjaikat jelentik. Elvárják, hogy az éttermek legyenek jelen a közösségi médiában. Elsődlegesen itt keresnek ugyanis információt. A kulináris élmények online megosztása számukra a gasztronómiai felfedezések felkutatásának és ajánlásának természetes módja. Az olyan helyek vonzzák őket, mint a londoni Jolene pékség és cukrászda. A TikTok tele van a finom péksüteményeket és a divatos, indusztriális stílusú belső teret bemutató filmekkel. 

A „Z-k”, vagyis eredetien és digitálisan 

A fogyasztók legfiatalabb nemzedéke a Z generáció, vagyis az 1997 és 2012 közt születettek. Számukra elmosódnak a valós és a virtuális világ közötti határok. Ez meglátszik az evéshez és a gasztronómiához való hozzáállásukon is. 

E csoport képviselői kényelmes online hozzáférést várnak az étlaphoz. A brit Fairway megállapította, hogy a fiatalok szívesebben mennek egy új helyre, ha ott akciók vannak. Határozottan ők adják a legkevesebb borravalót. Kétszer ritkábban adnak azt a többieknél kiszállításkor, és a boomerekhez viszonyítva pedig hétszer ritkábban hagynak borravalót az éttermekben. 

Az ízek érdekessége 

A Z generáció számára a teljes kulináris élmény kulcsa a választás lehetősége. A „Z-k” a legnyitottabbak a nem magától értetődő kombinációkra. Érdekesség: a „Z-k” gyakran engednek a pillanatnyi divatoknak, aminek egyfajta szimbóluma lett a TikTokon a sütőben megsütött feta sajtos makaróni. 

Az Egyesült Államokban lévő exkluzív Hopdoddy Burger Bar-ban széles a választékot találsz a hamburgerekből. A gyerekek különböző tejes koktélokból válogathatnak, a felnőttek pedig kézműves sörökből. Az egészséges ételek mediterrán stílusúak: pirospaprika-humusz, quinoa-saláta, görög pita csirkével és steak-saslikok. 

Az amerikai portálok készítettek egy összeállítást, amelyből kiderül, hogy a „Z-k” rendszeresen járnak szerény vendéglátóhelyekre és étteremláncokba, különösen az érdekes italokat kínálókba. 

A technológia az étel egy eleme 

A Z generáció digitális bennszülött. Elvárják, hogy az éttermek kövessék a legújabb trendeket. Érdekes példa a koppenhágai Alchemist étterem, amelyet külön kiemeltek a „World’s 50 Best Restaurants” rangsorban. A vacsora itt egy multimédiás előadásra emlékeztet – a vendégek egy kupola alatt ülnek le enni, amelyre a fogáshoz kötődő animációkat vetítenek. 

Fenntartható fejlődés és társadalmi tudatosság 

A „Z-k” belesimulnak az idősebb kollégák által kezdeményezett társadalmi tudatossági trendbe. Szívesen veszik igénybe olyan helyek kínálatát, mint a párizsi Klímaakadémia Bár, amely egy ultralokális termékeket felszolgáló étterem és egyben társadalmilag fenntartható életet élő személyek találkozóhelye. A vendégek kifizethetnek egy rászorulóknak szánt étkezést is. 

Mivel győzöd meg őket? Vannak tippjeink. 

Már ismered a négy nemzedék jellemzőit. Nézd meg, mit tehetsz, hogy magadhoz vonzd őket. 

Boomerek 

  • Nyelv és kommunikáció: kerüld a szlenget és a hermetikus szóhasználatot, az étlapon használj világos és kontrasztos betűtípust.   
  • Belső tér és légkör: szeretik a kényelmes székeket és asztalokat, távol a hangfalaktól. Értékelik az illatos és otthonos mosdót. Nem szeretik a türelmetlen és szótlan kiszolgálást. 
  • Lojalitási programok: az amerikai vizsgálatok szerint a boomerek 71%-a szívesen igénybe veszi őket. 
  • Akciók: az olyan videó anyagok élnek célba náluk, amelyeken profi kiszolgálást látnak. 
  • A titkos fegyvered: a főételekhez kisebb adag köretet hajlamosak választani. 

Y generáció 

  • Nyelv és kommunikáció: ne kínálj „alacsony zsírtartalmú” ételeket, hanem koncentrál a pozitívumokra, és emeld ki az ízletes, egészségbarát összetevőket. 
  • Belső tér és légkör: jópofa légkört szeretnének, hogy az egész csoport jól érezze magát. Kerüld a harsány zenét. 
  • Lojalitási programok: szeretik őket, a boomerekhez hasonlóan (az X-ek 88%-a véli úgy, hogy ez egy jó mód a takarékoskodásra). 
  • Akciók: ideális célpont az e-mail marketing és a Facebookos reklámok számára. 
  • A titkos fegyvered: szuperételes és szupergyümölcsös ételek (saláták, koktélok és gabonás tálak).   

Millennials 

  • Nyelv és kommunikáció: szeretik a természetességet, és rosszul reagálnak az elcsépelt frázisokra és marketing-szlogenekre.  
  • Belső tér és légkör: értékelik a korlátozott interakciót, úgyhogy szívesen használják az önkiszolgálási lehetőségeket. 
  • Lojalitási programok: összpontosíts inkább a plusz attrakciókra, pl. borkóstolásra vagy élő zenére. 
  • Akciók: érzékenyek a stock fotókra, viszont bíznak az ajánlásokban. 
  • A titkos fegyvered: hagyd, hogy saját összeállításokat keverjenek és komponáljanak. 

Z-k 

  • Nyelv és kommunikáció: a rendeléstételnél beválnak az alkalmazások és az érintőképernyők. 
  • Belső tér és légkör: nem keresnek drága kulináris élményeket, értékelik a korlátozott kiszolgálást. 
  • Lojalitási programok: jobban figyelnek a konkrét árra, mint a hosszú távú programokra. 
  • Akciók: valódi történeteket akarnak hallani az összetevőkről és a termelésről.  
  • A titkos fegyvered: imádják a nassolnivalókat, amelyeket élvezettel rágcsálnak a (kisebb) főételek között.