Mi az a “Comfort food”, és hogyan tedd azt jövedelmezővé a vállalkozásod számára?
Az angolszász világból terjedő “feel good food” ételek nagyszerű üzleti lehetőséget jelenthetnek. Mi teszi a “comfort food”-ot, azaz a komfortételeket olyan vonzóvá a vásárlók számára, és hogyan használhatod ezeket arra, hogy kitűnj a versenytársak közül? Mindenképpen érdemes egészségesebb alternatívákra és érdekes kombinációkra tenni!
Ebből a cikkből megtudod:
- mi a különbség a „comfort food”, a „mood food” és a „guilty pleasure food” ételek között
- mely komponensektől érezzük magunkat jobban és miért
- melyek a legnépszerűbb comfort food-ok a világon
- hogyan építsük be a comfort food-ot a menübe
Amikor nehéz napunk van, szomorúak vagyunk, vagy éppen ezek ellentétét éljük meg – gyakran nyúlunk bizonyos ételekhez, vagy keresünk bizonyos ízeket. És bár a preferenciák változnak, mindig ugyanarról van szó: a comfort food-ról vagy a „feel-good food” opciókról. Ezt az amerikaiak ételválasztásai is megerősíthetik. Egy 2022-es Mintel felmérés szerint az amerikaiak 68%-a választja a comfort food-ot, amikor stresszesnek, vagy elkeseredettnek érzi magát.
Ez a jelenség egyre inkább elterjedt, különösen a világjárvány idején, amikor az emberek világszerte az ismerős és szeretett ízekben kerestek vigaszt. Ekkor egyik napról a másikra megnőtt a pizzériák és az utcai étkezdék népszerűsége, az éttermek pedig kibővítették étlapjukat olyan bisztró-opciókkal, mint például a hamburger.
2024-ben a comfort food iránti érdeklődés gyengült. Jelenleg a millenials (29-44 évesek) és a Z generáció az ilyen típusú ételek demográfiai célcsoportja. Azoknak az éttermeknek, amelyek kifejezetten ezeket a csoportokat célozzák meg, a comfort food opciók igazán jók lehetnek üzleti szempontból. Nézzük meg tehát közelebbről ezt a jelenséget, amely kulturális és generációs határokat átlépve, emlékek és ízek révén hozza össze az embereket.
Comfort food: miről is van szó?
A "comfort food" kifejezés először 1966-ban jelent meg az amerikai Palm Beach Post magazinban, ahol a következőképpen definiálták: „olyan ételek, amelyek a gyermekkor biztonságához kapcsolódnak”. Valójában az ételek elsősorban azért javítják a hangulatunkat, mert olyan összetevőket tartalmaznak, amelyek megnyugtatják a szervezetet. Másodszor, bizonyos ételek kellemes nosztalgikus érzéseket kelthetnek. Azonnal elrepítenek minket egy olyan időbe, amikor az élet színesebb volt, és az étel nemcsak táplálékot jelentett, hanem olyasvalamit, amitől biztonságban érezhettük magunkat.
Tápanyagok, amelyek jó hatással vannak elménk egészségére:
- Szénhidrátok – növelik a szerotonin-termelést. A legjobb hatást teljes kiőrlésű termékekben, például kenyérben és tésztában fejti ki.
- Magnézium – csökkenti a stressz szintet és megkönnyíti az elalvást. Megtalálható a hüvelyesekben, a spenótban és a csokoládéban.
- B vitamin – feldobja a hangulatunkat. Jelen van pl. a banánban és zöldségekben.
- Antioxidánsok – kiirtják a káros szabad gyököket. Gyümölcsökben és zöldségekben találhatók meg.
- Triptofán – növeli a szerotonin-termelést. Tejtermékekben, sovány húsokban és halakban van jelen.
A comfort food számos formában jelenik meg
A comfort food általában két kategóriába sorolható: mood food, azaz ” hangulatjavító étel” és a guilty pleasure food – a ”bűnös élvezetek”. A mood food az egészséges összetevők révén javítja a közérzetet, míg a guilty pleasure food általában magas kalóriatartalmú, és átmeneti elégedettséget hoz, de az alacsony tápérték miatt bűntudatot is okoz.
És valóban, a comfort food gyakran nem tesz jót az egészségünknek, mivel sok népszerű étel magas kalóriatartalmú és tápanyagokban szegény. Egy 2000-ben 1000 amerikai megkérdezésével készült felmérés szerint a legnépszerűbb comfort food-ok a burgonyachips (24%), a fagylalt (14%), a sütemények (12%), a pizza/tészta (11%) és a hamburger/steak (9%) voltak. A gyümölcsök vagy zöldségek, valamint a levesek csak az utolsó helyen szerepeltek, a válaszadók 7%-ának, illetve 4%-ának voltak ilyen preferenciái.
Comfort food a világ körül
A „feel-good food” a kultúrához is erősen kötődik. Bár a tengerentúlon a levesek nem számítanak népszerű comfort food-nak (az amerikaiak inkább a grillezett sajtot vagy a sajtos pirítóst választják), a szláv országokban a házi húsleves vagy a paradicsomleves a menő választás.
Amerika azonban több mint az Egyesült Államok. Puerto Ricóban például népszerű comfort food a mofongo: ez egy pácolt és sült főzőbanánból készült étel, amelyet golyó alakra formázva tálalnak, és általában leves vagy pörkölt mellé fogyasztanak. Kubában viszont a picadillo a legnépszerűbb: ez az étel darált marhahúsból és paradicsomból készül, amelyhez tetszés szerint más hozzávalókat is adnak.
Ázsiában azonban a fő comfort food-ok közé tartozik a ramen (Japán), a congee (Kína) és a vajas csirke (India). Afrikában viszont a marokkói konyha abszolút klasszikusa, a shakshuka uralkodik. Iránban az ash reshteh: egy tápláló, ragadós leves, tésztával, babbal, zöldfűszerekkel és joghurttal. Az izraeliek ezzel szemben egy húsos levest keresnek, amelyet maceszgombóccal tálalnak.
Ki fogad a nosztalgiára, és miért kifizetődő?
A nosztalgia erősen ösztönzi a fogyasztást, ami nyereségessé teszi a comfort foodba való befektetést. Vannak egyértelműen az egyszerű és laktató ételek mellett kiálló helyek, mint például a New York-i Spotted Pig bisztró. Az étterem olyan egyszerű, de laktató amerikai ételeket szolgál fel, mint a sült csirke, a gofri, a sajtos makaróni és a hamburgerek.
Egyes éttermek számára a comford food hosszú évek óta a siker kulcsa az iparágban. A Rairaiken, Japán legrégebbi ramen étterme például 1910 (!) óta működik. Kizárólag rament szolgál fel, de számos tésztaváltozat közül lehet választani, például kézzel vagy géppel készített (olcsóbb megoldás), vagy tészta helyett gombócokkal. A ramen mellett az étterem előételeket is kínál, például shumai gombócokat. Érdekesség, hogy az étteremben a hagyományos leveskészítési folyamat megőrzése érdekében az egy nap alatt felszolgált adagok limitje 100 tál.
Comfort food, de legyen ”divatos”
Az ételekről, amelyek jobb kedvre derítenek, általában a street food ételekre asszociálunk, bár nem feltétlenül az utcán kell felszolgálni őket. A thaiföldi Khao Man Gai étterem például az azonos nevű ételre specializálódott, ami nem más, mint a csirke főtt rizzsel, és hagyományos fűszerekkel. Bármilyen egyszerűen hangzik is, ez a thai street food egy klasszikus, amelyet a thaiok az otthoni konyhával társítanak, elkészítési folyamatát tekintve meglehetősen kifinomult.
A „hétköznapi” comfort food népszerűségének csökkenése az új kombinációk felfedezésének korszakát hozta el. A párizsi Le Réfectoire food truck például a hagyományos Uncle Sam burgert Franciaország tipikus termékeivel kombinálja: hagyományos sajtokkal, szárított sonkával vagy olajbogyóval. A wrapek és szendvicsek viszont hagyományos majonézzel, friss zöldségekkel, szardellával vagy savanyúsággal készülnek.
Nyugodtan kijelenthetjük, hogy a fine dining comfort food is egyre népszerűbb. Az olaszországi Modenában található Osteria Francescana egy három Michelin-csillagos étterem, ahol a séfek bátran újraértelmezik a hagyományos olasz ételeket, például a parmezános tortellinit vagy a sáfrányos rizottót - modern módon.
Hogyan érd el, hogy a comfort food jól működjön a menüdön?
Még mindig nem késő a comford foodot felvenni az étlapra, mert a Specialty Food Association (SFA) szerint ez a trend biztosan folytatódni fog. Ráadásul a pozícióját erősíteni fogja egy egészségesebb változat, a mood food.
Az SFA szerint idén növekvő érdeklődésre lehet számítani a levesek minden fajtája iránt. A klasszikus comfort foodhoz általában olcsó, könnyen elérhető alapanyagok szükségesek, így nem kell drága alapanyagokba fektetned, ha nem szeretnél. Érdemes helyi, szezonális alapanyagokra vagy köretekre támaszkodni.
A siker kulcsa, hogy új szemmel nézzünk körül, és keressünk alternatívákat. Különösen a legegészségtelenebb opciókat érdemes növényi alapúakkal helyettesíteni. Kezdheted azzal, hogy a klasszikusokat valami újjal kombinálod, például a búzából készült tészta helyett lencsetésztát használsz. Az egymással való megosztás jegyében készült, kis tányérokon tálalt ételek és házi készítésű alapanyagok, például kenyér vagy lekvár bevezetése növelni fogja a nyereséget, és vonzza a nosztalgiát és az innovációt egyaránt kereső vásárlókat.
A tányérról áradó pozitív hangulat a kulcs a vendég szívéhez
A comfort food különleges helyet foglal el a szívünkben és az asztalunkon. Ez több mint egyszerű étel. Érzelmek a tányéron, amelyek képesek javítani a hangulatot és befolyásolni a közérzetünket. Azok a vendéglősök és élelmiszer-előállítók, akik megértik és kihasználják ezt a jelenséget, hűséges vendégeket szerezhetnek, és növelhetik a forgalmukat. Ezért érdemes odafigyelni az egészséges alternatívákra és a klasszikus ételek innovatív megközelítéseire, amelyek a hagyománytisztelőket és az izgalmakat keresőket egyaránt vonzzák.