A kiszállítás előnyei: hogyan biztosítsuk a nyereségességet?
A kiszállítás a vendéglátóiparban mára mindennapossá vált. Egyre szélesebb ügyfélkört hódít meg, még azokat is bevonzza, akik jellemzően nem étkeznek étteremben. A kiszállítás ma már egyszerre marketingeszköz és új értékesítési lehetőség. Néhány gondolat arról, hogyan navigáljunk ezen a terepen sikeresen.
A cikk tartalmából:
- A dübörgő kiszállítási szektor: ki rendel?
- Top elviteli opciók: mi a menő a menüben?
- A kiszállítás összerakása: fontos elemek, amelyeket figyelembe kell venni
- Egy virtuális étterem felépítése: útmutatás lépésről lépésre
- Növekvő profit a platformokon: belsős tippek!
A kiszállítás perspektívái növekszenek
Alig egy évtizeddel ezelőtt az éttermi minőségű ételek kiszállítása többnyire az olyan klasszikus ételekre korlátozódott, mint a pizza vagy az elvitelre árult kínai. Ma azonban ez egy virágzó globális piac, amelynek értéke évről évre folyamatosan emelkedik. Az olyan stabil kiszállítási piacokon, mint Ausztrália, Kanada, az Egyesült Királyság és az Egyesült Államok, a forgalom 2018 és 2019 között megduplázódott (az Egyesült Államokban), vagy akár meg is négyszereződött (Ausztráliában). A világjárvány minden bizonnyal lökést adott ennek a tendenciának – a növekedés 2020-ban és 2021 elején is folytatódott. Ezek a piacok most négyszer-hétszer nagyobbak, mint 2018-ban voltak.
A világjárvány előtt a kiszállítást kínáló éttermek általában házon belül kezelték a kiszállítást. Manapság a kiszállítási üzletben a szereplők egész ökoszisztémája vesz részt. A piacon rengeteg kényelmi szolgáltatás jelent meg mind az ügyfelek, mind az étteremtulajdonosok számára. Az ételek megrendelése és kiszállítása napról napra egyszerűbbé válik. De mi az a titok, ami az ételkiszállítást nyereségessé teszi?
Ismerd meg a vevőidet
Egy sikeres üzleti terv mélyreható piacelemzésre és a vásárlói célcsoport pontos meghatározására épül. Miközben a vendéglősök a saját üzletükön belül szervezik azt meg, egyre több a kizárólag kiszállításra szakosodott vállalkozás. A verseny kemény, de a kiszállítási szolgáltatások iránti igény is egyre nő. Már nem csak otthonra, hanem irodákba is rendelünk.
A megrendeléskezelő platformok elemzései azt sugallják, hogy nem létezik tipikus kiszállításos fogyasztó. A Just Eat platform tanulmánya szerint az összes korosztály többé-kevésbé egyformán képviselteti magát:
- A megrendelők 55%-a 18 és 34 év közötti;
- 37%-uk 35 és 55 év közötti;
- 45% rendel párként, míg 32% rendel gyermekeknek is.
A kiszállításos ügyfelek körében teljesen új demográfiai csoportok léptek színre. Az okok eltérnek a néhány évvel ezelőttiektől. Például sok anya azért rendel, hogy főzés helyett a gyerekeikkel töltsék a szabadidőt. Közben Ukrajnában a kiszállítási szektor a háborús fenyegetés miatt lendült fel. Légiriadó idején az éttermek nem tudnak működni, az emberek pedig óvakodnak elhagyni otthonukat, ezért a kiszállítást választják. A ConvenienceStore News szerint a kényelmes ruhák viselése vagy az étkezés közbeni tévénézés lehetősége az egyik fő oka annak, hogy az amerikaiak a kiszállítást részesítik előnyben (a válaszadók 57%-a). A fogyasztói motivációk megértése kulcsfontosságú ahhoz, hogy megfelelő menüt kínáljunk.
Nem csak pizza: mit és mikor rendelnek az emberek?
Mikor jellemzőbbek az elviteles rendelések? Egy ausztrál jelentés szerint a vacsora minden más étkezést megelőz. A rendelések közel fele este 6 óra után érkezik be. A második helyen az ebéd áll, amelyet szorosan követnek a délutáni rendelések. Az átlagos rendelési érték viszonylag állandó a hét folyamán. Az étkezéstől függően azonban jelentős eltérések vannak a költésekben. Az ausztrálok meglepő módon a reggelinél nyitják legtágabbra az erszényt!
A francia platformokon megfigyelhető, hogy a vásárlók új kulináris élményekre vadásznak. A Just Eat a holland konyha népszerűségének növekedéséről számol be. Az olyan finomságok, mint a Kapsalon és a Fricadelle egyre nagyobb teret hódítanak, együtt az olyan görög klasszikusokkal, mint a Muszaka és a Gyros, és a svájci ételekkel, amelyek eltérnek a szokásos Raclette-től és Cordon Bleu-tól. Ha desszertekről van szó, a francia vásárlók a Tiramisu, a Brownie és az Almás pite hívei.
A vegetáriánus opciók egyre nagyobb teret nyernek: a JustEat előrejelzése szerint hamarosan minden 4 rendelésből 1, azaz az összes rendelés 25%-a ezekből fog állni. A közönség körében a négysajtos pizza, a kecskesajtos-mézes (!) pizza és a vegetáriánus sült tészta a legnépszerűbb húsmentes tételek. Ami a vegán ételeket illeti, a poké tálak, a zöldséges ravioli és a sáfrányos rizs az uralkodó kedvencek.
A platformok zökkenőmentes kiszállítási logisztikát biztosítanak
A kiszállításba belevágó vendéglátóipari vállalkozás sikerének kulcsa nem csupán a minőségi étlap. Ugyanilyen fontos a logisztika, beleértve az ételek megrendelését és kiszállítását az ügyfelekhez. Két fő megközelítés létezik: saját futárflotta létrehozása vagy külső kiszállító cégekkel való együttműködés. Míg az előbbi teljes ellenőrzést biztosít, jelentős előzetes és folyamatos fix költségekkel jár.
A Jimmy John's amerikai étteremlánc egy 2019 februári reklámkampányában kijelentette, hogy „soha” nem engedné, hogy szendvicseit külső kiszállító cégek kezeljék. A Jimmy John's azt állítja, hogy a saját sofőrjeik - összesen mintegy 45.000-en, a 2.800 éttermükben az USA-ban – a legalkalmasabbak a gyors, és minőségi kiszolgálás biztosítására.
A külsős kiszállító szolgáltatókkal való együttműködés sokkal kisebb pénzügyi és szervezeti ráfordítással jár. Ezek a szolgáltatók azonban általában jutalékot számítanak fel az éttermeknek (akár 37%-ot), emellett pedig elveszíted a folyamat feletti ellenőrzést is. Egyes étteremtulajdonosok vegyes opciók mellett teszik le a voksot: saját, logózott járműveket használnak a kiszállításhoz, miközben olyan külső szolgáltatókkal is megállapodnak, mint az UberEats.
E téren a növekvő számú szállítás-menedzsment alkalmazások és rendszerek sietnek a segítségünkre. Ezek egyrészt megkönnyítik a vásárlók számára az éttermi kínálat elérését, másrészt támogatják a vendéglősöket is a teljes folyamat során. Ezek a platformok blogokat működtetnek, iparági találkozókat szerveznek és fogyasztói preferencia felméréseket végeznek.
Kuponok, fesztiválok és késleltetett fizetések
Az internetes platformok nem csupán futárszolgáltatást kínálnak. Kényelmes infrastruktúrához, alkalmazásokhoz és ügyfélkörhöz biztosítanak hozzáférést, ami fellendítheti az értékesítést. Emellett csomagjuk részeként gyakran marketing- és promóciós szolgáltatásokat is kínálnak az éttermeknek.
A vietnami Mr. Yum az egyik leginnovatívabb szereplő a mobil rendelési piacon. Ők úttörő, QR-kód alapú POS-platformjukkal értek el sikereket az éttermi- és vendéglátóiparban. Ezután integrálódtak az Afterpay-jel, így a Mr. Yum ügyfelei számára először kínálhatták a „vásárolj most, fizess később” opciót – egy, az ételkiszállítás területén új marketingstratégiát.
Virtuális éttermek
Már regisztráltál az UberEats vagy a Glovo oldalán, de nem úgy tűnik, hogy nő a láthatóságod? Töröld az oldalad és a kezdd újra! Vagy, ami még jobb: ha éttermed megfelel ennek, hozz létre egy vagy több virtuális márkát. Az új technológiákat kihasználva nemcsak az infláció ellen tudsz védekezni, de még növelheted is a bevételeidet. A vendéglátóipar digitalizálására szakosodott cégekkel való együttműködés lehetővé teszi egy új kínálat gyors és zökkenőmentes bevezetését, anélkül, hogy ez megzavarná a jelenlegi működést.
Mit jelent mindez? Ha tésztát és pizzát szolgálsz fel, gondolkodj el egy-egy virtuális márka létrehozásán az egyes kulináris specialitások számára. Az éttermedben nem történik változás, csak szintet lépsz a játékban, hogy a kiszállítási platformokról is bevonzz vásárlókat. A virtuális márkák létrehozása lehetővé teszi a kínálatod finomhangolását, egy pontosabb kategória kiválasztását és egy egyszerűsített menü kínálását, ami megkönnyíti a konverziót.
Egy virtuális étterem elindítása számos előnnyel jár, többek között a hagyományos éttermekhez képest alacsonyabb kezdeti költségekkel. Ezzel a megközelítéssel az étteremtulajdonosok a lehető legjobban használják ki meglévő konyhai erőforrásaikat és személyzetüket, közben új kulináris koncepciókat fedezve fel, nagyobb pénzügyi kockázatok nélkül. Ez egy jó módja a gyors tesztelésnek és a fejlődő kulináris trendekhez való alkalmazkodásnak.
Összefoglalás
A kiszállítási folyamatok optimalizálása, a személyre szabott választási lehetőségek kínálása, vegetáriánus opciók beépítése és a virtuális éttermek elterjedése egyaránt döntő szerepet játszanak a nyereség növelésében. A piac bebizonyította, hogy megéri a legújabb gasztronómiai koncepciókat bevezetni, és a fogyasztók is egyre fogékonyabbak ezekre. Annak ismételgetése helyett, ami a múltban bevált, helyezd előtérbe a kiszállítás minőségét és hatékonyságát, biztosíts megfelelő csomagolást, és prezentáld jól az ételeket. Ez arra fogja motiválni a vásárlókat, hogy fotókat osszanak meg kiszállított ételükről a közösségi médiában, vagy pozitív értékelést hagyjanak a Google-on.